contact

Aleksi Tuompo
aleksi@laniakea.fi
044 252 0386

Laniakea Studio Oy
ALV-tunnus: FI31996699
Helsinki, Finland

Kolme modernia tapaa toteuttaa verkkokauppa ja parantaa ostokokemusta

Verkkokaupoissa käyttökokemuksen merkitys korostuu, ja se vaikuttaa suoraan myyntiin. Modernissa ja hyvin toteutetussa verkkokaupassa ostoksen tekeminen on saumatonta, eivätkä esimerkiksi sivulataukset hidasta tuotteiden selailua.

Sujuvan ostokokemuksen aikaansaamiseksi verkkokaupalta vaaditaan suorituskykyä. Lisäksi suunnittelijalla on oltava vapaus suunnitella verkkokaupasta sellaisen, joka palvelee asiakkaita parhaimmalla mahdollisella tavalla.

Tässä artikkelissa esittelen kolme fiksua tapaa toteuttaa verkkokauppa modernilla web-teknologialla. Yrityksen tarpeet sanelevat lopulta sen, mikä on parhaiten sopiva vaihtoehto.

1. API-ratkaisu – palveluita ja digitaalisia tuotteita myyville yrityksille sekä pienille tai keskikokoisille verkkokaupoille

Hallitset verkkokaupan tuotteita, alennuksia ja tilauksia sen omassa järjestelmässä, esimerkiksi Shopifyssa, Ecwidissa tai  WooCommercessa. Sivustosi/verkkokauppasi hakee tuotetiedot, kuvat, varastosaldot ym. rajapinnan välityksellä (samalla tapaa kuin se hakee muut sivut ja sisällöt sisällönhallinta-alustasta).

Voimme siis vapaasti valita käyttötarkoitukseen parhaiten sopivan verkkokauppa-alustan, kunhan siinä on API-rajapinta (Application Programming Interface). Sivuston muita sisältöjä, kuten blogia ja kampanjasivuja, ylläpitäjä päivittää sisällönhallinta-alustasta. 

Milloin?

  • 
Nopea ja edullinen ratkaisu, jos verkkokauppa on jo olemassa esimerkiksi Shopifyssa tai Woocommercessa
  • 
Sopii erinomaisesti yrityksille, jotka myyvät liiikunta- tai muita palveluja tai digitaalisia sisältöjä. Ajanvarausjärjestelmä on helppo toteuttaa samalla periaatteella.

  • Sopii hyvin pienille ja keskikokoisille verkkokaupoille

Plussat

  • Helppo ja nopea pystyttää

  • Edullinen ylläpitää

Heikkoudet

  • 
Valmius skaalata tuotevalikoimaa: jos tuotteita on paljon ja verkkokauppa on liiketoiminnan ydin, löytyy sopivimpia vaihtoehtoja
  • Ylläpitäjä käyttää kahta alustaa

2. Headless E-commerce – kun verkkokauppa on liiketoiminnan ydin 

Headless e-commerce on kovan luokan verkkokauppialle suunniteltu sisällönhallinta- ja verkkokauppa-alusta. Alustan kehittäjät keskittyvät tietokannan, hallintapaneelin ja rajapinnan kehitykseen. Verkkokaupan toteuttaja puolestaan huolehtii asiakasrajapinnan eli itse sivuston kehityksestä. Tästä juontuu nimitys "headless"head viittaa asiakasrajapintaan.

Headless e-commerce on sofistikoitunut ja moderni tapa toteuttaa verkkokauppa. Se on pätevä vaihtoehto, kun verkkokauppa on liiketoiminnan ydin. Kaupallisia palveluntarjojia käytettäessä yrityksellä täytyy kuitenkin olla riittävän suuri kassavirta, jotta ratkaisu on taloudellisesti järkevä.

Varteenotettava avoimen lähdekoodin headless e-commerce on Saleor (jolla myös kaupallinen vaihtoehto), jonka käyttö on siis maksutonta. Se tarvitsee kuitenkin erillisen pilvipalvelimen julkaisua varten. Tästä pääset kokeilemaan Saleorin hallintapaneelia.

Pilvipohjaiset Big Commerce ja Elastic Path ovat puolestaan täysin kaupallisia palveluntarjoajia. 

Milloin?


  • Kun verkkokauppa on liiketoiminnan ydin 

  • Keskikokoiset ja suuret verkkokaupat

Plussat

  • Kun halutaan parasta, tämä on oikea valinta 


Heikkoudet

  • Kehittäminen vaatii enemmän resursseja ja osaamista 
  • Maksuttomat, avoimen lähdekoodin järjestelmät täytyy itse hostata/ylläpitää 

  • Lisenssimaksut: kaupalliset alustat vaativat riittävän suuren kassavirran ollakseen kannattavia 


3. Sisällönhallinta-alustasta verkkokauppa – kun tuote tai palvelu on arvokas, mutta volyymi pientä

Tässä vaihtoehdossa tuotteet ja kategoriat luodaan sisällönhallinta-alustaan. Tuotteille luodaan samankaltaiset pohjat kuin vaikkapa blogipostauksille. Tämän lisäksi sivustoon kytketään maksuportti, ja verkkokauppa on valmis.

Kun tilaus on tehty, siitä tulee sähköposti verkkokaupan ylläpitäjälle tai se lähetetään rajapinnan kautta kolmannen osapuolen tilausjärjestelmään (tai vaikka Google Sheetsiin). Tässä ratkaisussa ei siis ole sisäänrakennettua tilauksenhallintajärjestelmää.

Milloin?

  • Sopii hyvin yrityksille, jossa fyysinen tuote tai palvelu on hintava, mutta volyymi maltillinen (vaikkapa luksuselämyksiä tarjoavalle yritykselle)
  • Sopii myös pienille verkkokauppoille
  • Sopii isompiin verkkokauppoihin, jos yrityksellä on olemassa tilausjärjestelmä, johon tilaukset voidaan lähettää 

Plussat

  • Ilmainen ylläpitää (maksat vain maksunvälityksestä)
  • Tuotehallinta samassa paikassa sivuston muiden sisältöjen kanssa 

  • Helpohko pystyttää

Heikkoudet

  • Ei tilausjärjestelmää
  • Asiakkat eivät pysty rekisteröitymään / luomaan omaa tiliä verkkokauppaan
  • Uudet toiminnot, kuten alennuskupongit, on ohjelmoitava käsin

references

yonoton.com

Special Features
High-performance Video Streaming
Easy-to-manage PDF Embedding

customer Yonoton
design Yonoton
development Laniakea

jcad.fi

Special Features
Advanced SVG & Animations

customer JCAD
design Jacob Stewart
development Laniakea

customer Helkama
design Sparksof
development Laniakea